Actueel‎ > ‎Nieuws‎ > ‎

Nieuws 2018

Bijeenkomst in Stichtse Vecht: mijn kind is (bijna) volwassen en wat dan?

Geplaatst 29 sep. 2018 11:36 door Nely Sieffers   [ 29 sep. 2018 11:40 bijgewerkt ]

Op maandag 29 oktober zijn ouders van (bijna) jongvolwassen kinderen welkom bij onze thema-bijeenkomst in gemeente Stichtse Vecht. Het thema van deze avond is: mijn kind is (bijna) volwassen en wat dan? Een ervaringsdeskundige ouder geeft deze avond een presentatie en maakt u wegwijs in de verschillende mogelijkheden op het gebied van onderwijs, zorg, inkomen en wonen. Het tweede deel van de avond is er een interactief programma met ruimte voor ervaringen, knelpunten en oplossingen. Natuurlijk is er ook veel ruimte voor vragen want er is ruimte voor maximaal 20 deelnemers.

Mijn kind is (bijna) volwassen en wat dan?

Wordt een kind 18 jaar en volwassen dan zijn er heel wat zaken die geregeld moeten worden en dat is zeker bij kinderen die extra zorg of ondersteuning krijgen extra ingewikkeld. Zo moet er een zorgverzekering afgesloten worden, vanaf 18 jaar start de studiefinanciering, houdt jeugdhulp vaak op en moet er ook nagedacht worden over de toekomst. Is het mogelijk dan je kind zelfstandig gaat wonen? Is er psychische hulp nodig vanuit de (jong)volwassen hulp? Wat is er mogelijk voor jongvolwassenen die geen (bij)baantje hebben door een arbeidsbeperking? En de grote vraag van ouders is ook vaak: hoe gaat mijn kind dit allemaal zelf regelen, welke rol kan en mag ik nog spelen en wat is er mogelijk als mijn kind dit allemaal niet zelf kan regelen?
Er zijn heel wat regelingen en mogelijkheden maar ouders worden vaak onvoldoende geïnformeerd waardoor ze niet voor de beste opties kunnen kiezen en/of hun kind daarin kunnen helpen. Deze avond is daarom een mooie mogelijkheid om informatie op te halen en ervaringen met andere ouders uit te wisselen. Zijn er gezamenlijke knelpunten waar we tegenaan lopen dan bespreken we dat ook met o.a. de gemeente Woerden zodat er oplossingen kunnen komen. 

Programma

19.30 uur Welkom en korte kennismaking
19.40 uur Presentatie: wegwijs in het landschap van zorg en regelingen voor jongvolwassenen
20.10 uur Ruimte voor vragen
20.20 uur Korte pauze
20.30 uur Interactief programma om ervaringen uit te wisselen en knelpunten en oplossingen in kaart te brengen
21.20 uur Afsluiting
21.30 uur Naar huis

Algemene informatie

Wanneer: Maandag 29 oktober van 19.30 - 21.30 uur (inloop vanaf 19.15 uur)
Waar: Zalencentrum van De Ark, Duivenkamp 844, Maarssenbroek
Kosten: de bijeenkomst is gratis
Wie: deze bijeenkomst is speciaal voor ouders uit gemeente Stichtse Vecht en eventueel betrokken hulpverleners en/of cliëntondersteuners.
Deze bijeenkomst wordt mede mogelijk gemaakt door gemeente Stichtse Vecht.

Bent u op 29 oktober verhinderd dan kunt u een vergelijkbare bijeenkomst bezoeken op 1 november in Woerden.

Aanmelden 

Wij zien graag uw aanmelding tegemoet zodat wij rekening kunnen houden met uw komst. Er is ruimte voor maximaal 20 deelnemers. U kunt elk moment ook weer afmelden mocht u toch verhinderd zijn. Heeft u nog vragen dan kunt u mailen naar Afke Jong via afke@uwouderplatform.nl 

Bijeenkomst in Woerden: mijn kind is (bijna)volwassen en wat dan?

Geplaatst 29 sep. 2018 08:18 door Nely Sieffers   [ 29 sep. 2018 12:41 bijgewerkt ]

Op donderdag 1 november zijn ouders van (bijna) volwassen kinderen welkom bij onze thema-bijeenkomst in Woerden. Het thema van deze avond is: mijn kind is (bijna) volwassen en wat dan? Nely Sieffers, ouder van twee jongvolwassen kinderen met autisme geeft deze avond een presentatie en maakt u wegwijs in de verschillende mogelijkheden en aandachtspunten. Het tweede deel van de avond is er een interactief programma met ruimte voor ervaringen, knelpunten en oplossingen. Natuurlijk is er ook veel ruimte voor vragen want er is ruimte voor maximaal 20 deelnemers.

Mijn kind is (bijna) volwassen en wat dan?

Wordt een kind 18 jaar en volwassen dan zijn er heel wat zaken die geregeld moeten worden en dat is zeker bij kinderen die extra zorg of ondersteuning krijgen extra ingewikkeld. Zo moet er een zorgverzekering afgesloten worden, vanaf 18 jaar start de studiefinanciering, houdt jeugdhulp vaak op en moet er ook nagedacht worden over de toekomst. Is het mogelijk dan je kind zelfstandig gaat wonen? Is er psychische hulp nodig vanuit de (jong)volwassen hulp? Wat is er mogelijk voor jongvolwassenen die geen (bij)baantje hebben door een arbeidsbeperking? En de grote vraag van ouders is ook vaak: hoe gaat mijn kind dit allemaal zelf regelen, welke rol kan en mag ik nog spelen en wat is er mogelijk als mijn kind dit allemaal niet zelf kan regelen?
Er zijn heel wat regelingen en mogelijkheden maar ouders worden vaak onvoldoende geïnformeerd waardoor ze niet voor de beste opties kunnen kiezen en/of hun kind daarin kunnen helpen. Deze avond is daarom een mooie mogelijkheid om informatie op te halen en ervaringen met andere ouders uit te wisselen. Zijn er gezamenlijke knelpunten waar we tegenaan lopen dan bespreken we dat ook met o.a. de gemeente Woerden zodat er oplossingen kunnen komen. 

Programma

19.30 uur Welkom en korte kennismaking
19.40 uur Presentatie: wegwijs in het landschap van zorg en regelingen voor jongvolwassenen
20.10 uur Ruimte voor vragen
20.20 uur Korte pauze
20.30 uur Interactief programma om ervaringen uit te wisselen en knelpunten en oplossingen in kaart te brengen
21.20 uur Afsluiting
21.30 uur Naar huis

Algemene informatie

Wanneer: Donderdag 1 november 2018 van 19.30 - 21.30 uur (inloop vanaf 19.15 uur)
Waar: De Plint, aan de Jozef Israëlslaan 20A in Woerden. De Plint ligt aan de rotonde bij winkelcentrum Tournoysveld waar de Jozef Israelslaan en de Rembrandtlaan op uit komen.
Kosten: de bijeenkomst is gratis
Wie: deze bijeenkomst is speciaal voor ouders uit gemeente Woerden en eventueel betrokken hulpverleners en/of cliëntondersteuners.
Deze bijeenkomst wordt mede mogelijk gemaakt door gemeente Woerden.

Bent u op 1 november verhinderd dan kunt u een vergelijkbare bijeenkomst bezoeken op 29 oktober in Maarssen


Aanmelden

Wij zien graag uw aanmelding tegemoet zodat wij rekening kunnen houden met uw komst. U kunt elk moment afmelden mocht u verhinderd zijn. Heeft u nog vragen dan kunt u mailen naar nely@uwouderplatform.nl 




Is je kind vaak druk of afgeleid? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Geplaatst 17 sep. 2018 05:16 door Webmaster UW Ouderplatform   [ 17 sep. 2018 05:19 bijgewerkt ]


Voor de Academische Werkplaats voor ADHD en Druk Gedrag zoeken we kinderen en jongeren met druk en ongeconcentreerd gedrag (met én zonder diagnose), en ouders van deze kinderen (eventueel zelf met ADHD), die graag willen meedenken over vragen rondom druk gedrag en ADHD. Bijvoorbeeld: 
  • Hoe is het voor jou om druk of afgeleid te zijn? Welk verhaal wil jij vertellen? 
  • Welke vragen heb jij hierover? Zoals: Hoe ontstaat druk gedrag en wat kun je eraan doen? 
  • Hoe ervaar jij de zorg voor mensen met druk gedrag of ADHD en wat kan er beter? 

Doel 

Door de kennis en ervaringen van ervaringsdeskundigen te bundelen met die van professionals, hopen we de zorg omtrent druk gedrag en ADHD te verbeteren. 

Wie? 

Om zoveel mogelijk verschillende meningen over druk en ongeconcentreerd gedrag te verzamelen, zoeken we mensen van verschillende culturele achtergronden en verschillende leeftijden: 
Basisschoolkinderen (vanaf 8 tot en met 12 jaar) en middelbare scholieren 
Ouders van kinderen met druk of ongeconcentreerd gedrag 

Hoe? 

Met andere leeftijdsgenoten kom je samen om ervaringen en meningen uit te wisselen. Bij ouders doen we dit via gesprekken. Kinderen en jongeren kunnen via foto’s en/of vlogs hun ervaringen inbrengen, na een vlogcursus/fotografiewandeling. Andere leuke ideeën zijn ook welkom! De resultaten van de gesprekken, fotoreportages en vlogs vormen, samen met de kennis van professionals, de input voor een website over druk gedrag en ADHD en over wat de beste zorg is hiervoor. 

Wat bieden we je? 

  • Een mooie kans om met ervaringsdeskundigen in contact te komen en ervaringen te delen. 
  • Leuke activiteiten, zoals een fotografiewandeling (voor kinderen van 8-12 jaar) of vlogcursus (voor middelbare scholieren). 
  • Reiskostenvergoeding en, afhankelijk van de exacte werkzaamheden, een extra vergoeding. 

Waar en wanneer? 

De eerste bijeenkomst is zaterdag 6 oktober van 11:00 – 14:00 uur (incl. lunch), bij het HNK (Arthur van Schendelstraat 650, Utrecht). 

Vragen? 

Neem contact op met Betty via adhdendrukgedrag@accare.nl of 06-86876612. Meer informatie over onze werkplaats vind je op www.adhdendrukgedrag.nl

Psychologen: “Geef jeugd met GGZ-problematiek ook toegang tot de Langdurige zorg”

Geplaatst 24 jul. 2018 01:58 door Webmaster UW Ouderplatform   [ 24 jul. 2018 02:03 bijgewerkt ]

 Oproep aan ouders: Wat is uw mening? 

GGZ-cliënten moeten in 2021 toegang krijgen tot de Langdurige zorg. Dat schreef staatssecretaris Paul Blokhuis van het ministerie van VWS onlangs in een brief aan de Tweede Kamer. Blokhuis is bezig met een wetsvoorstel om dit mogelijk te maken. Kinderen tot 18 jaar wil hij echter uitsluiten. Deze zorg blijft onder de Jeugdwet vallen totdat kinderen meerderjarig zijn, schrijft Blokhuis. Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) is het hier niet mee eens en roept haar leden en ouders dan ook op om aan te geven tot welke problemen dit leidt.

Invloed uitoefenen op wetsvoorstel WLz-GGZ?

Het wetsvoorstel is nog niet definitief. Daarom kunnen het NIP en haar leden en ook ouders hierop nog invloed uitoefenen. Het NIP is daarom op zoek naar voorbeelden:
  • Waarom moet een kind (jonger dan 18 jaar) wèl een Wlz-indicatie kunnen krijgen als er sprake is van psychische problematiek – al dan niet samen met een andere beperking – waardoor permanent toezicht of 24 uur per dag zorg nabij noodzakelijk is?
  • Welke problemen lost toegang tot de Wlz op?
  • Tegen welke knelpunten lopen ouders en hun kinderen aan als het wetsvoorstel ongewijzigd wordt aangenomen en de zorg onder de Jeugdwet blijft vallen?
U kunt uw reactie mailen naar: info@psynip.nl onder vermelding van: Wlz ook toegankelijk voor jeugd-GGZ. Uiteraard gaan wij hier uiterst vertrouwelijk mee om.

Internetconsultatie

In het najaar van 2018 zal het conceptwetsvoorstel naar de Raad van State gestuurd worden voor advies. Wilt u op het wetsvoorstel reageren? Dat kan tot uiterlijk 3 augustus via de internetconsultatie. U vindt hier ook het wetsvoorstel.

Standpunt NIP: passende zorg moet leidend zijn

In 2015 pleitte (Advies over toegang tot de Wlz voor mensen met een psychische stoornis) het NIP er al voor om kinderen specifiek te benoemen in het Afwegingskader voor toegang tot de Wlz. Dit resulteerde in een specifieke paragraaf ‘Toepasbaarheid voor kinderen’ in het Afwegingskader. Dit is nu uit het wetsvoorstel verdwenen. Het NIP blijft van mening: leeftijd is niet van belang, het gaat erom dat er passende zorg wordt geboden. De Langdurige zorg moet ook toegankelijk zijn voor kinderen.


Leeftijdsgrens pleegzorg van 18 naar 21 jaar

Geplaatst 22 jul. 2018 04:39 door Nely Sieffers   [ 22 jul. 2018 04:40 bijgewerkt ]

https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Publicatie-NJi/Pleegzorg-na-18-jaar.pdf
Jongeren kunnen vanaf 1 juli 2018 standaard tot 21 jaar in hun pleeggezin blijven. Dit is een nieuwe afspraak tussen het Rijk, vereniging van Nederlandse gemeenten en Jeugdzorg Nederland. Volgens de jeugdwet stopt pleegzorg als een kind 18 jaar wordt en kan daarna een verlenging afgegeven worden tot 23 jaar vanuit de verlengde jeugdhulp. In de praktijk merken we dat dit lastig werkt en zijn we dus blij met deze automatische verlenging tot 21 jaar en daarbij nog de optie tot 23 jaar, indien nodig.

Jongeren in Nederland blijven gemiddeld tot 24 jaar thuis wonen wat ruimte geeft voor het afmaken van de studie en ontwikkeling om zelfstandig in het leven te staan. Van pleegkinderen kun je niet verwachten dat ze dan op 18 jaar al zelfstandig kunnen gaan wonen of te maken krijgen met allerlei bureaucratie voor verlengde jeugdhulp of hulp vanuit de wmo. Daarom zagen we ook regelmatig jongeren tussen wal en schip vallen door schooluitval, werkeloosheid, schulden en verhoogd risico op dakloosheid. De nieuwe afspraken zorgen ervoor dat pleegzorg automatisch doorloopt tot 21 jaar, tenzij de jongere dat niet wil. Vanaf 18 jaar stoppen wel de kinderbeschermingsmaatregelen en daarom ook de keuze voor de jongere of hij/zij niet langer in een pleeggezin wil blijven.

Veranderingen voor gemeenten

Deze wijziging zorgt ervoor dat gemeenten hierop in moeten spelen door goede afspraken te maken bij de inkoop van pleegzorg, informatie voor (pleeg)ouders en pleegkinderen op de website en aanpassen van aanvraagprocedures en beleid. De factsheet 'Pleegzorg na 18 jaar. Hoe doet u dat in uw gemeente?' van het Nederlands Jeugdinstituut en de Nederlandse Vereniging voor Pleeggezinnen bevat achtergrondinformatie en tips die gemeenten helpen de verlenging in praktijk te brengen.

Voltijds HB-onderwijs is gratis en noodzakelijk

Geplaatst 19 jul. 2018 06:59 door Nely Sieffers   [ 19 jul. 2018 07:07 bijgewerkt ]

Veelgestelde vragen bij ons infopunt

Voor (hoog)begaafde (HB) kinderen is het belangrijk dat er een dekkend en gratis onderwijsaanbod is. Naast de speciale groepen in de basisscholen zijn er ook mogelijkheden nodig voor voltijds HB-onderwijs. De Andersenschool in Woerden heeft vier speciale klassen met voltijds HB-onderwijs en heeft hierin een belangrijke rol. Van ouders horen we positieve ervaringen van kinderen die door voltijds HB-onderwijs weer opbloeien na vaak een lastige periode in de basisschool met of zonder plusgroepen. Hierdoor laat de Andersenschool ook zien dat ze een toegevoegde waarde hebben om het dekkend aanbod passend onderwijs te realiseren. 

HB-onderwijs is ook passend onderwijs

In de Tweede Kamer zijn vragen gesteld aan minister Slob over de ouderbijdrage en HB-onderwijs met antwoorden die een duidelijk inzicht geven. Onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen valt binnen het kader van passend onderwijs. Passend onderwijs stelt de onderwijsbehoefte van leerlingen centraal en vormt het vertrekpunt voor wat leerlingen nodig hebben op school om hun talenten te ontplooien. De samenwerkingsverbanden passend onderwijs zijn verantwoordelijk voor een dekkend onderwijsaanbod in hun regio. Het onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen moet, net als voor alle andere leerlingen, vrij toegankelijk en kosteloos zijn. Indien voorzieningen nodig zijn om in de ondersteuningsbehoefte van een leerling te voorzien, dan dient de eigen school of het samenwerkingsverband dit te regelen. De toelating hiertoe mag niet afhankelijk worden gesteld van een financiële bijdrage van de ouders. 

HB-onderwijs is gratis en noodzakelijk

Verplichte ouderbijdrage mogen dus niet gevraagd worden voor speciale HB-klassen of plusgroepen. De Raad van State heeft hier ook een uitspraak over gedaan nadat de minister een school gekort heeft in de financiering omdat leerlingen die geen financiële bijdrage betaalde uitgesloten werden van speciale HB groepen. Bij de Andersenschool in Woerden werden tot afgelopen schooljaar ook 'verplichte' ouderbijdrage geïnd om mee te kunnen doen in de HB-klassen. Dit is dus niet toegestaan en het is de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur en het samenwerkingsverband om een oplossing te zoeken voor de financiering. Voltijds HB-onderwijs is noodzakelijk voor een dekkend onderwijsaanbod en voorkomt dat kinderen vastlopen en/of thuiszitter worden. 

Onze acties

UW Ouderplatform is van mening dat voltijds HB-onderwijs noodzakelijk is voor een dekkend onderwijsaanbod in de regio Utrecht-West en dat alleen de extra plusgroepjes onvoldoende zijn. De Andersenschool heeft tot nu ook bewezen dat ze vastgelopen leerlingen goed kunnen opvangen en ook weer tot bloei komen. Daarom vinden we het belangrijk dat deze mogelijkheid blijft bestaan en gratis is. De druk van een verplichte ouderbijdrage kun je niet bij ouders neerleggen want zij zitten in een afhankelijkheidspositie. Bij diverse partijen hebben we dit knelpunt op de agenda geplaatst. Er is een toezegging vanuit het samenwerkingsverband Passenderwijs dat HB-onderwijs nog een keer bestuurlijk besproken wordt. Na de vakantie hopen we meer te horen.

Heeft u vragen na aanleiding van dit bericht of andere vragen dan kunt u mailen naar info@uwouderplatform.nl


Nieuwe vragenlijst voor ouders en jeugdige: Samen beslissen over passende jeugdhulp

Geplaatst 16 jul. 2018 07:53 door Webmaster UW Ouderplatform   [ 16 jul. 2018 07:54 bijgewerkt ]

Heeft je kind een zorgvraag in verband met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking, psychische of sociale problemen dan is het belangrijk dat je samen kunt beslissen over de meest passende jeugdhulp. Samen beslissen betekent dat de verschillende mogelijkheden besproken worden met de jeugdhulpprofessional (kan ook een professional zijn van een team via de gemeente), ouders en kind en dat je samen een afweging en beslissing maakt welke hulp passend is. Jeugdhulpprofessionals geven hierbij uitvoering aan hun beroepscode en richtlijnen die de kaders geven hoe er gewerkt moet worden. Ook voor het samen beslissen met ouders en jeugdige over passende jeugdhulp is er een richtlijn met informatie voor ouders, een werkkaart met een korte uitwerking en de uitgebreide richtlijn uitgewerkt voor professionals

De vragenlijst

De gezamenlijke cliëntenorganisaties horen graag van ouders en jeugdige hun ervaringen over het samen beslissen over passende jeugdhulp. Krijgt je kind jeugdhulp vanuit de jeugd-ggz, jeugdzorg en/of jeugdbescherming dan horen we graag wat jullie ervaringen zijn. Je kunt hier de vragenlijst invullen.
De resultaten van deze vragenlijst verwerken we in een notitie, die we bespreken met beleidsmakers van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en het ministerie van Justitie en Veiligheid. We stemmen af hoe we samen de jeugdhulp kunnen verbeteren. De vragenlijst kun je tot 1 augustus 2018 invullen. Vanaf september 2018 staat de notitie op de site van ‘Jeugdhulp doen we samen’.

Het project 'Jeugdhulp doen we samen' 

In 2018 en 2019 werken cliëntenorganisaties samen in het project ‘Jeugdhulp doen we samen.’ Tijdens dit project onderzoeken we in verschillende regio's hoe het is gesteld met de participatie binnen de jeugdhulp. Daarom zetten we vragenlijsten uit onder jongeren die jeugdhulp krijgen en hun ouders. Stichting UW Ouderplatform levert een bijdrage aan de projectgroep van 'jeugdhulp doen we samen'.


Even voorstellen: Angela Broekhuizen algemeen bestuurslid

Geplaatst 16 jul. 2018 06:23 door Webmaster UW Ouderplatform   [ 18 jul. 2018 03:16 bijgewerkt door Nely Sieffers ]

Mijn naam is Angela Broekhuizen, moeder van 3 kinderen in de leeftijd 14-20 jaar. Al ruim 20 jaar woon ik met veel plezier in Woerden. Tijdens onze zoektocht naar juiste zorg voor onze dochter heb ik in 2016 kennis gemaakt met UW Ouderplatform. Zij hebben ons destijds goed kunnen helpen de juiste weg te vinden in het complexe web van zorginstanties en procedures.

Nu de zorg voor mijn dochter minder tijd en aandacht vergt vind ik het fijn om iets te kunnen betekenen voor andere ouders met een kind met een ondersteuningsvraag. Ik weet inmiddels aardig de weg in Woerden op het gebied van zorg en onderwijs. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren ervaren dat de transitie van de jeugdhulp absoluut nog niet optimaal is en dat veel ouders behoefte hebben aan kennis of begeleiding richting de juiste zorg.

De wachtlijsten voor jeugdhulp zijn vaak (te) lang, ouders weten soms niet waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag of ze weten niet welke mogelijkheden er zijn; en ondanks het passend onderwijs zitten nog teveel kinderen onterecht thuis i.p.v. op school. Kortom: teveel knellende zaken in de jeugdhulp. Als bestuurslid van UW Ouderplatform wil ik mij inzetten voor geïnformeerde ouders en goed beleid op het gebied van jeugdhulp waardoor ieder kind de zorg en het onderwijs krijgt die het verdient!

Ervaringsmaatjes: goud waard voor jonge mantelzorgers

Geplaatst 7 jun. 2018 04:00 door Nely Sieffers   [ 7 jun. 2018 04:01 bijgewerkt ]

Even afleiding van de thuissituatie, gewoon even wat leuks doen en je zorgen van je afkletsen bij iemand die je begrijpt. Dat is wat je als jonge mantelzorger hebt aan een Ervaringsmaatje: een jongere die zelf ook is opgegroeid met een gezinslid met een beperking of een ziek broertje of zusje. Ervaringsmaatjes is een nieuw project dat vrijwilligersorganisatie Handjehelpen in samenwerking met Steunpunt Mantelzorg uit Woerden is gestart. Dit in navolging van Stichting Informele Zorg Twente die Ervaringsmaatjes succesvol heeft ontwikkeld. 

Ervaringsmaatjes is opgezet omdat er steeds meer een beroep wordt gedaan op (jonge) mantelzorgers en deze kinderen weinig tijd voor zich zelf hebben en zich vaak zorgen maken om de situatie thuis. Dit kan concentratieproblemen veroorzaken, schoolverzuim, minder goede sociale contacten of slaapproblemen. Dit alles leidt er toe dat jonge mantelzorgers een grotere kans hebben om vast te lopen. Onderzoekbureau NIVEL stelt dat het belangrijk is deze groep te ondersteunen én in contact te brengen met lotgenoten. Ouders van jonge mantelzorgers (7 tot 18 jaar) met een ervaringsmaatje zeggen dat hun kind door de hulp beter in zijn vel zit, meer eigenwaarde heeft, opener is geworden en zich minder schaamt voor thuis.

Ervaringsmaatje

Kirsten Boddenberg (22) is Ervaringsmaatje van Laura en zelf opgegroeid als jonge mantelzorger. “Mijn vader kreeg kanker toen ik 9 was en had daar veel zorgen over. Ik had concentratieproblemen op school en piekerde veel. Omdat ik weet hoe het is om op te groeien met iemand in het gezin die ziek is, kan ik nu jonge mantelzorgers helpen. Ik weet hoe het is om je zorgen te maken om iemand waar je van houdt.” Kirsten is maatje van Laura (12) die opgroeit met een zieke vader, en een moeder en broertje. Ook zij maakt zich veel zorgen om haar gezin, is erg zorgzaam en helpt vaak mee in huis. Als Kirsten komt hebben ze het hier niet altijd over. “Ik kom vooral om leuke dingen te doen. Als er wat is gebeurd of iemand in het gezin van Laura voelt zich niet goed, vertelt ze mij dit wel. Ik vind het mooi dat wij die vertrouwensband hebben en zij alles bij mij kwijt kan,” aldus Kirsten. En Laura begint te stralen als het over Kirsten gaat: “Dan kan ik even gezellig samen wat met haar doen zoals koekjes bakken, de stad in gaan en even alles vergeten. Zij begrijpt mij altijd.”

Steunpunt Mantelzorg Woerden

Kinderen die zorgen voor een broertje of zusje met een beperking of ouders hebben met een chronische ziekte kunnen een Ervaringsmaatje krijgen. Als ze vragen hebben, of lekker even willen kletsen, kunnen ze contact zoeken met Dunja van Steunpunt Mantelzorg. Telefoon: 0348 – 42 11 01 of mail: d.vankleef@welzijnwoerden.nl Meer informatie over Ervaringsmaatjes is te vinden op: www.ervaringsmaatjes.nl Ervaringsmaatje worden of er graag één toegewezen krijgen? Aanmelden via www.handjehelpen.nl Handjehelpen neemt dan contact op.


Foto: Ervaringsmaatje Kirsten met jonge mantelzorger Laura (foto: SIZ Twente)
Bron: Steunpunt mantelzorg Woerden

Voor elk kind passend onderwijs is nog geen realiteit

Geplaatst 4 jun. 2018 04:45 door Nely Sieffers   [ 4 jun. 2018 04:53 bijgewerkt ]

Woensdag 23 mei heeft stichting UW Ouderplatform een presentatie gegeven bij het regionale overleg met samenwerkingsverbanden onderwijs, gemeenten, leerplicht en de GGD. Dit overleg ging over de stand van zaken in het onderwijs vanuit ouderperspectief. We zijn zeer positief ontvangen en de diverse overlegpartners waren blij met de notitie en input die we geleverd hebben. De diverse actiepunten worden verder opgepakt door de diverse partijen en resultaten worden besproken in de vervolgoverleggen die we hebben met gemeenten en onderwijs. Voor deze presentatie is er een notitie geschreven met de belangrijkste aandachtspunten en een bijlage met cijfers over een deel van de kinderen waarbij het onderwijs niet passend is waardoor uitval ontstaat. We beschikken nog niet over volledige cijfers maar blijven onderzoeken hoe we daar nog meer inzicht in kunnen krijgen.

Inleiding

Op 1 augustus 2014 is passend onderwijs gestart en we zijn bijna vier jaar onderweg. Voor elk kind een passende vorm van onderwijs is een doel waar stichting UW Ouderplatform zich voor inzet. In de afgelopen jaren hebben we diverse bijeenkomsten georganiseerd voor ouders van kinderen met allerlei ondersteuningsvragen. Bijeenkomsten met informatie over mogelijkheden/regels en ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. Verder hebben we ouders voorzien van persoonlijke adviezen en informatie via sociale media, nieuwsbrief en onze website. De ouders die we spreken hebben voor een klein deel goede ervaringen maar een groot deel heeft geen positieve ervaringen. In dit bericht geven we een kort overzicht van de inbreng die ouders geleverd hebben. 

Welke doelen willen we bereiken met passend onderwijs? 

  • alle kinderen een passende plek in het onderwijs krijgen;
  • een kind naar een gewone school gaat als dat kan; 
  • een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is; 
  • scholen de mogelijkheden hebben voor ondersteuning op maat; 
  • de mogelijkheden en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen; 
  • kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten. 

Succesfactoren 

Bij een groot deel van de schoolgaande kinderen verloopt de ontwikkeling prima. Ook bij ouders van kinderen met allerlei ondersteuningsvragen vinden we een groep met positieve ervaringen. We zien daarbij een mix van de volgende succes factoren:  
  1. Goede samenwerking tussen leerkracht/school en ouders met korte lijnen. 
  2. Ouders en school luisteren goed naar elkaar, benutten elkaars expertise en ervaringen. 
  3. Er wordt echt gezocht naar maatwerk passend bij de leerling waarbij de inzet en extra betrokkenheid van een enkele leerkracht en/of zorgteam opvallen. 
  4. Bij overleggen zijn altijd de ouders en eventueel hulpverlening aanwezig. 
  5. Ouders zijn goed geïnformeerd over regels en mogelijkheden en zijn assertief.  

Aandachtspunten 

Het grootste deel van de ouders die wij spreken met een kind met een ondersteuningsvraag vinden het lastig om goede ondersteuning voor het kind geregeld te krijgen. Daarbij zien we dat zorgvragen vaak in het voortgezet onderwijs groter zijn dan in het primair onderwijs.  In deze notitie vindt u een korte uitwerking van de belangrijkste aandachtspunten. 
 

Informatievoorziening voor ouders 

Ouders vinden het belangrijk om actief geïnformeerd te worden over de ondersteuningsmogelijkheden en de situatie van hun kind in het onderwijs. Dit gaat verder dan info over wat de school denkt dat nodig is of kan bieden. Ouders willen weten hoe de ondersteuning georganiseerd is. Wat kan de school bieden, welke rol heeft het samenwerkingsverband en welke aanvullende mogelijkheden zijn er vanuit de zorg. Deze informatie is noodzakelijk zodat ouders goede keuzes kunnen maken. Verder zien we ook dat er nog veel onduidelijkheid is over de inzet van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Goede monitoring en evaluatie van de ondersteuningsvraag via het OPP blijft belangrijk voor de voortgang en afstemming. 
Er zijn ook signalen dat kinderen niet mogen wisselen van school als ouders denken dat een andere school betere ondersteuning kan bieden. Zijn deze regels echt afgesproken? Bij ouders van oudere leerlingen komen we veel vragen tegen over aanpassingen bij toetsen en examens. Ook hier zien we dat er onvoldoende informatie beschikbaar is en kansen voor een goede afronding van de opleiding op de plank blijven liggen. 


Preventieve aanpak 

Ouders ervaren regelmatig dat problemen eerst fors oplopen voordat er extra overleg en hulp komt. Dit benadrukt extra dat kinderen anders zijn, is niet goed voor de eigen waarde van het kind en geeft onnodige spanningen en achterstanden. Soms kunnen met kleine aanpassingen grotere problemen voorkomen worden. Daarbij kunnen we onder andere denken aan extra hulp bij planning, een passende leerstijl bij het kind ontdekken, ruimte om te versnellen of vertragen, minder toetsen en een maatje in de school die helpt. Kleine problemen snel oplossen voorkomt dat problemen oplopen. 
Het is belangrijk dat er bij een medisch- of hulpverleningstraject niet gewacht wordt met de ondersteuning totdat alle uitslagen bekend zijn. Hiermee zien we regelmatig dat er veel tijd verloren gaat. Preventief en direct hulp inzetten kan ervoor zorgen dat kinderen minder verzuimen. De lange wachtlijsten voor jeugdhulp zijn een grote frustratie voor ouders. Maar ook de samenwerking van onderwijs en hulpverlening kan als lastig ervaren worden. Betrokkenen blijven soms te veel naar elkaar kijken, verwijzen weer naar andere hulp en er gaat veel tijd verloren tot hulp echt start. Voordat je het weet is de achterstand niet meer in te lopen en blijft het kind zitten. Hierin zijn verbeteringen nodig om te voorkomen dat kinderen, blijven zitten en/of langdurig uitvallen. 
 

Rol van het samenwerkingsverband 

Ouders vinden het belangrijk dat ze bij het samenwerkingsverband terecht kunnen met vragen. Scholen wachten soms te lang met inzet van hulp en dan is het prettig dat ouders bij een derde partij terecht kunnen voor informatie. We vinden het belangrijk dat deze mogelijkheid geboden wordt en ouders proactief geïnformeerd worden. Goed geïnformeerde ouders is één van de succesfactoren van positieve onderwijs ervaringen. 
Het groot overleg bij samenwerkingsverband RUW wordt als positief ervaren maar sommige ouders vinden het ook wel lastig dat de groep zo groot is. Dat geeft nogal een dominante uitstraling, kan misschien ook wat minder en het is goed om ouders te informeren over de mogelijkheid van een onafhankelijke clientondersteuning. De clientondersteuning kan helpen bij de voorbereiding van het gesprek en ouders goed informeren over de mogelijkheden. Er hebben diverse ouders geklaagd over het uitblijven van verslagen van de overleggen en soms ook het lange wachten voor het plannen van een overleg. 
 

Thuiszitters en verzuim 

Regelmatig hebben we ouders van thuiszitters bij onze bijeenkomsten. Daarbij gaat het niet alleen over de geregistreerde thuiszitters maar ook over allerlei ‘verborgen thuiszitters’. Voortijdig uitval van school, langdurig zieke kinderen, kinderen die geoorloofd verzuim hebben en daarbij ligt vaak een oorzaak in een niet passende vorm van onderwijs. Sommige ouders kiezen dan ook maar voor een vrijstelling maar dat betekent niet dat hun kind niet leerbaar is. (Bijlage cijfers) Vaak is er met deze kinderen al lang doorgemodderd, zijn ze blijven zitten, stromen af naar een lager niveau wat regelmatig ook niet past, draaideur kinderen voor de jeugdhulp en ze zijn hun zelfvertrouwen verloren. Hierbij hebben een aantal ouders van kinderen in het VSO ook zorgen over de kwaliteit van de scholen wat het risico op verzuim en thuiszitters vergroot. 

Het gaat o.a. om een mix van kinderen uit regulier en speciaal (voortgezet) onderwijs en veel kinderen met autisme en/of hoogbegaafd. Dit zijn kinderen die: structureel maatwerk nodig hebben, soms beperkt belastbaar zijn, snel overprikkeld, andere leerstijlen hebben, ruimte nodig hebben voor versnellen en vertragen en maatwerk in het vakkenpakket.  
De oplossing hiervoor zien wij vooral in een duurzame voorziening waar kinderen voor langere tijd opgevangen kunnen worden met echt maatwerk. Daarbij kan o.a. gedacht worden aan een mix van IVIO onderwijs met extra begeleiding door een deskundige op een passende plek en/of (deel)thuis. Hierdoor kunnen deze kinderen op hun eigen tempo tot ontwikkeling komen en is er mogelijk ergens weer ruimte om in te stromen in het regulier onderwijs. Er zijn ook kinderen die deze voorzieningen blijvend nodig hebben omdat de reguliere scholen en speciaal onderwijs geen passende plek is. 
 

Vragen 

Voor kinderen met extra zorg en ondersteuning zijn er nog een aantal belangrijke aandachtspunten die om een uitwerking vragen. Stichting UW Ouderplatform denkt hier graag over mee en ook ouders kunnen bij ons terecht voor advies. Het is belangrijk dat elk kind binnen de regio Utrecht-west een passende onderwijs mogelijkheid krijgt zodat alle kinderen kunnen ontwikkelen en meedoen in de samenleving. 
Heeft u vragen na aanleiding van dit bericht dan kunt u mailen naar info@uwouderplatform.nl

1-10 of 25