Meldpunt‎ > ‎

Meldacties

Meldactie: wachtlijsten lokale teams, jeugdhulp/jeugdbescherming

Geplaatst 20 apr. 2018 11:20 door Webmaster UW Ouderplatform   [ 27 sep. 2018 12:33 bijgewerkt door Nely Sieffers ]

Meldactie 

Wachten voordat er iets met een hulpvraag gedaan wordt is nooit leuk want dat is vaak een periode van onzekerheid. Er is ook een risico dat de problemen van uw kind oplopen, het escaleert op school,  er kan (langdurig) ziekteverzuim ontstaan of dat de thuissituatie onhoudbaar wordt. Wachtlijsten zijn een hardnekkig probleem en daarom is het belangrijk dat we goed op de hoogte zijn van de ervaringen in de praktijk. Wij vinden het belangrijk dat kinderen snel geholpen worden en geen nadelige gevolgen ondervinden door het wachten. 

Hoeveel weken wachten kinderen in de gemeenten Woerden, Montfoort, Oudewater, De ronde venen en Stichtse Vecht voordat de jeugdhulp start? Ervaringen over wachten kunnen door ouders, jeugdigen, professionals en anderen (anoniem) gemeld worden bij dit meldpunt. Signalen vanuit deze meldingen bespreken we met gemeenten en zorgaanbieders.

Naar het meldingsformulier...


Oproepje voor ervaringsverhalen

Voor overleg met gemeenten en zorginstellingen zijn we op zoek naar ervaringsverhalen die we met hun mogen bespreken. Hiermee willen we de bewustwording vergroten van de langdurige processen voordat hulp start en de gevolgen van het wachten. Wilt u als ouder uw ervaringsverhaal delen, op papier of met ons meegaan naar een overleg, dan kunt u voor meer informatie mailen naar info@uwouderplatform.nl 


Nieuws

Artikel De correspondent 20 april 2018: Komt een kind bij de dokter. Of nee toch op de wachtlijst.
Artikel AD Groene hart 20 april 2018: Gemeente Woerden helpt bij aanpak wachtlijsten
Nieuwsbericht UW Ouderplatform april 2018: Kinderen wachten langer op psychische hulp
Nieuwsbericht UW Ouderplatform juli 2017: Onderzoek wachtlijsten jeugd-ggz.
Artikel AD Groene Hart 6 december 2016: Wachtlijsten psycholoog lopen op door inkoop gemeenten

Wat moet u weten over wachtlijsten?

Veel zorgaanbieders hebben de gemiddelde wachtlijsten gepubliceerd op hun website. Let wel op dat dit kan afwijken van de praktijk en afhankelijk is van een aantal factoren.

Een wachtlijst bestaat uit twee delen:
Aanmeldingswachttijd Dit is het aantal weken tussen het moment dat een patiënt of verwijzer een eerste afspraak maakt bij een zorgaanbieder voor een intakegesprek, tot het moment dat de patiënt hiervoor bij de zorgaanbieder terecht kan.
Behandelingswachttijd Dit is het aantal weken tussen de intake en de start van de behandeling.

Wat kunt u doen bij een wachtlijst?

Zorginstellingen

Het beste is om bij een verwijzing van de huisarts of lokaal team te vragen naar de wachttijden voordat er een keuze gemaakt wordt. Staat uw kind al op de wachtlijst dan zijn er een aantal stappen die u kunt nemen om het traject te versnellen voor zover mogelijk. Bij een wachtlijst van meer dan vijf weken kunt u het volgende doen:
  1. Overleggen met de aanbieder of er overbruggingszorg mogelijk is of een verwijzing naar een andere zorgaanbieder.
  2. Overleggen met de huisarts om andere opties te bespreken.
  3. Overleg met het lokale team voor bemiddeling naar overbruggingszorg of een andere zorgaanbieder.
  4. Uw ervaringen delen bij dit meldpunt zodat wij met gemeenten kunnen bespreken als er nog aandachtspunten zijn.
Let goed op of de problemen van uw kind oplopen door het lange wachten en schat goed het risico in. Bij bemiddeling wordt er naar andere zorgaanbieders gekeken waarbij het belangrijk is dat er wel passende zorg ingezet wordt. De mogelijkheden van de diverse zorginstellingen voor specialistische jeugd ggz zijn verschillend op het gebied van diverse soorten expertise en ervaringen. 

Vragen

Heeft u nog vragen dan kunt u ons mailen via info@uwouderplatform.nl 

1-1 of 1