Ouders‎ > ‎Columns‎ > ‎Columns Ouders‎ > ‎

Ik communiceer, en jij luistert!

Geplaatst 17 feb. 2014 05:12 door Nely Sieffers   [ 12 jan. 2015 12:40 bijgewerkt door Webmaster UW Ouderplatform ]

Een kind of jongere met autisme kan volgens recent onderzoek door wetenschappers moeilijk samenbrengen wat het hoort en ziet, en dat zou een obstakel kunnen zijn om met anderen te kunnen communiceren.

Voorbeeld: een leerplichtambtenaar zegt 'Wat er ook gebeurt, je moet naar school!'. Het autistisch brein verwerkt dit als 'ik hoor wel dat je wat zegt over school maar ik begrijp je niet'. Een kind of jongere met autisme beleeft wat gezegd wordt dus ook anders. 

Als er problemen ergens over bestaan dan leidt praten op verschillende denkniveaus niet snel tot oplossingen. Zelfs bijna nooit. Omdat een kind of jongere meestal wat volwassenen willen moeten doen ontstaan vaak zelfs onoverbrugbare meningsverschillen en/of inzichten. 

Volgens de onderwijswet staat de leerplichtambtenaar in dit geval in zijn/haar recht om onder meer dwangmaatregelen op te leggen om schoolgang af te dwingen. Echter, dwang veroorzaakt weer meer prikkels en die dragen niet bij tot oplossingen. 

De vraag is in dit voorbeeld dan ook vanuit welk gezichtspunt je dan tot oplossingen van uitdagingen komt? Vraag het de autist zelf eens? Hoe jong deze dan ook is....