Blogs

Blog: De omgevingsprothese (2)

Na zeer woelige jaren in het (speciaal)basisonderwijs ging mijn zoon met autisme naar het speciaal voortgezet onderwijs (VSO). We dachten eindelijk een plek waar ze verstand van zaken hebben en hopelijk een beetje rust. Maar dat was van korte duur want al snel begonnen de problemen met moeilijk gedrag op school en thuis werd het ook steeds moeilijker. Elke morgen moesten we hem met z’n tweeën in de taxi zetten want hij ging liever niet naar school.

Lees verder...

Blog: De omgevingsprothese (1)

Ouders hopen allemaal op kinderen die voorspoedig ontwikkelen naar een zelfstandig bestaan. Ontwikkeld een kind anders dan de gemiddelde lijntjes dan wordt het kind en ouders geconfronteerd met een hele wereld van systemen waarvan ze nog nooit gehoord hebben. Welkom in de wereld van groot overleggen, allerlei plannen, regeltjes, bureaucratie en vooral het denken in hokjes. De waarschuwing dat je kind niet past in een hokje krijg je meestal niet maar ontdek je door ervaring.

Lees verder...

Zorglandschap voor gezinnen

Blog: Elk kind doet mee!

Samen op weg naar inclusief onderwijs

Elke dag rijden honderden kinderen in busjes naar het speciaal onderwijs buiten de regio Utrecht-West. Twee tot drie uur per dag brengen deze kinderen door in een schooltaxi en dat betekent dat ze lange dagen van huis zijn. Dit heeft ook invloed op de leerprestaties van kinderen want deze kinderen worden al opgehaald als veel kinderen nog lekker liggen te slapen of net wakker worden. In de middag komen deze kinderen laat thuis, vermoeid en vaak ook overprikkeld van de lange dag. Doordat ze niet in de buurt naar school kunnen hebben ze vaak weinig tot geen aansluiting bij kinderen in de buurt. Er zijn kinderen die deze reis niet aan kunnen en daarom thuis zitten. Is dit de manier waarop we als ze samenleving met deze kinderen omgaan? Kunnen we geen andere oplossingen organiseren zodat deze kinderen kunnen meedoen op een school in de buurt?

Lees verder...